Нова публикация
.
Настройки
.
Персонализиране
.
Home »
Интересно от ZAN SCHIN
» Борбата,мост между поколенията Част 3
Борбата,мост между поколенията Част 3
Unknown | неделя, май 27, 2012 |
Интересно от ZAN SCHIN
От прабългарската борба до Крали Марко
Развитието на двуборствата е свързано със създаването на българската държавност и народност.В новата държава е изразена приемствеността на ценности от античния свят. Стилът на борба се е формирал от взаимодействието на стиловете на прабългари,славяни и траки.
Славяните проникват по българските земи през VI—VII век.
Според летописци от онова време те са били снажни,силни и издръжливи,други твърдят,че славяните изучили „военното дело по-добре от ромеите".Един славянин бил толкова силен,че ловял пленници като ги сграбчвал и пренасял до византийския стан.Славяните са имали самобитна „борба c обхват".Проследявайки развитието на борбата, неизбежно стигаме до онези страшни войни,нашите предци–прабългарите.Прабългарите поставят основата на българската държавност.Признати от всички съвременни летописци за уникални и страшни противници.Множество българи и чужденци обучени от българи са доказвали майсторството и уникалността на прабългарската техника за борба.
Борбата е имала много разновидности и добро развитие.Борбата е била свързана c бойната подготовка.Характерът на военно-физическата подготовка зависел от степента на задължителност на военната.В онези незапомнени времена преди християнството старите българи били съставили уречени дни,през които се събирали в разни места и показвали изкуството и достойнството си,за което били награждавани от народа.Провеждали се състезания на гонити (надбягване c коне),борба,хвърляне на боздуган,джирит(хвърляне на копие),надиграване и др.
Има много писменни извори запазени от онова време в които са описани борчески сблъсаци.Името на един български борец по Византийските хиподруми дълго държало буден византийския мператор.Това бил българинът Василий Македонеца.Специалисти по онова време виждали в борбата му някакъв различен стил,съвсем различен от този на гръцките борци и персийските пехливани.Стилът на съседите варвари от север–българите,през онези дни срива класическата школа до тогава в борбата.Годината е 813,византийците добре запомнили тази година,не само заради Василий Македонец,а и заради неговия владетел–страховития Крум,водач на българите.През тази и следващата година,Василий успява да победи във всичките си 120 борби по Византийските хиподруми,за ужас и срам на византийците.Българската борба не спирала да се усъвършенства и оботгатява през вековете.Това било не просто каприз,а необходимост, защото българите били постоянно във война.Не можем да пропуснем един друг велик и позабравен от незнание юнак.
Родопският воевода,който срещна с гърдите си османлийте на границата на Европа,
Момчил.Но народът почита своите синове и с песни, легенди и предания разказва за техните подвизи и героизъм.Така вместо монумент за първите и най-смелите бранители на Европа,загинали на 7 юли 1345г. остава безсмъртния борчески епос за българина Момчил.Времената на Момчил са смутни и трудни за живеене.
Израстнал в Родопите,тренирал,обучавал се от най-добрите учители по онова време. Разбунтувал се неспокойния му дух срещу потисничеството и управляващи,изгонен от пределите на България,попада в армията на византиеца Андроник II.Попива всичко,което може да научи за двуборството и двубоя и бойните умения на Византия.Не е чудно, че по-късно предвожда войските на родопските българи срещу османските нашественици.
Предателството на византийците и тяхното съюзяване с османците поставя Момчил и войските му в капан.Момчил загива пред крепостта Перитор. Хората от крепоста били верни на Византия и не пуснали Момчил и армията му в крепоста и той и хората му били смазани.Тогава народите на Балканите запели.
Но другото важно,освен подвига на Момчил са неговите борчески умения и приноса му за развитието и усъвършенстването на борбата.По естествен път се ражда легендата за Крали Марко и то не от кого да е.Марко е внук на Момчил. Но Марко е измислен от народа и за да има героичен характер, най-логично е да е от силен род. Народът е казал –„Кръвта вода не става“,и това се потвърждава и от истинските наследници на Момчил–Бимбаловския род.Много хайдути са произлезли от този род–Пейчо,Вълко и Нико. Правнучката на Бимбаловския потомък Стоян Моллата–Калина дава живот на един от най героичните и смели синове на България–Стефан Караджа.Борческите умения на Караджата са описани от мнозина.Интересни са писанията на очевидеца Атанас Пачев за борбата на Караджата с огромния турски пехливанин Плиса Пехливан Гаази.
Повечето от дружината на Караджата са избрани заради физическата им сила и умение да се борят. Още от незапомнени времена пехливанлъка е пряко свързан c българското войнство и почти всеки хайдутин или войвода е трябвало да бъде малко или много пехливанин. А и най-честата прична някой да хване гората била, че един път победи ли българин турски борец, османците търсят мъст. Изобщо, дали заради славния Бимбаловски род – Родопите и Странджо-Сакарският край стават люлка на много български борци. Младите и силни мъже посредством победите си над османските пехливани,повдигали самочувствието си и надигали гордостта си.Това било своебразна форма на протест,на хайдутлук от страна на българските борци,но незнайно защо е отмината с мълчание от нашата история.Странно защо?
Османското робство дава свои незабравими имена и герои в борбата. Четете за тях във 4-та част на статията.
ZAN SCHIN
За написването на статията са използвани следните материали и публикации:
1. Силвия Бакалова - Традиционните борби по света
2. Райко Петров – Юнашка слава
3. Материали от Интернет
Развитието на двуборствата е свързано със създаването на българската държавност и народност.В новата държава е изразена приемствеността на ценности от античния свят. Стилът на борба се е формирал от взаимодействието на стиловете на прабългари,славяни и траки.
Славяните проникват по българските земи през VI—VII век.
Според летописци от онова време те са били снажни,силни и издръжливи,други твърдят,че славяните изучили „военното дело по-добре от ромеите".Един славянин бил толкова силен,че ловял пленници като ги сграбчвал и пренасял до византийския стан.Славяните са имали самобитна „борба c обхват".Проследявайки развитието на борбата, неизбежно стигаме до онези страшни войни,нашите предци–прабългарите.Прабългарите поставят основата на българската държавност.Признати от всички съвременни летописци за уникални и страшни противници.Множество българи и чужденци обучени от българи са доказвали майсторството и уникалността на прабългарската техника за борба.
Борбата е имала много разновидности и добро развитие.Борбата е била свързана c бойната подготовка.Характерът на военно-физическата подготовка зависел от степента на задължителност на военната.В онези незапомнени времена преди християнството старите българи били съставили уречени дни,през които се събирали в разни места и показвали изкуството и достойнството си,за което били награждавани от народа.Провеждали се състезания на гонити (надбягване c коне),борба,хвърляне на боздуган,джирит(хвърляне на копие),надиграване и др.
Има много писменни извори запазени от онова време в които са описани борчески сблъсаци.Името на един български борец по Византийските хиподруми дълго държало буден византийския мператор.Това бил българинът Василий Македонеца.Специалисти по онова време виждали в борбата му някакъв различен стил,съвсем различен от този на гръцките борци и персийските пехливани.Стилът на съседите варвари от север–българите,през онези дни срива класическата школа до тогава в борбата.Годината е 813,византийците добре запомнили тази година,не само заради Василий Македонец,а и заради неговия владетел–страховития Крум,водач на българите.През тази и следващата година,Василий успява да победи във всичките си 120 борби по Византийските хиподруми,за ужас и срам на византийците.Българската борба не спирала да се усъвършенства и оботгатява през вековете.Това било не просто каприз,а необходимост, защото българите били постоянно във война.Не можем да пропуснем един друг велик и позабравен от незнание юнак.
Родопският воевода,който срещна с гърдите си османлийте на границата на Европа,
Момчил.Но народът почита своите синове и с песни, легенди и предания разказва за техните подвизи и героизъм.Така вместо монумент за първите и най-смелите бранители на Европа,загинали на 7 юли 1345г. остава безсмъртния борчески епос за българина Момчил.Времената на Момчил са смутни и трудни за живеене.
Израстнал в Родопите,тренирал,обучавал се от най-добрите учители по онова време. Разбунтувал се неспокойния му дух срещу потисничеството и управляващи,изгонен от пределите на България,попада в армията на византиеца Андроник II.Попива всичко,което може да научи за двуборството и двубоя и бойните умения на Византия.Не е чудно, че по-късно предвожда войските на родопските българи срещу османските нашественици.
Предателството на византийците и тяхното съюзяване с османците поставя Момчил и войските му в капан.Момчил загива пред крепостта Перитор. Хората от крепоста били верни на Византия и не пуснали Момчил и армията му в крепоста и той и хората му били смазани.Тогава народите на Балканите запели.
Но другото важно,освен подвига на Момчил са неговите борчески умения и приноса му за развитието и усъвършенстването на борбата.По естествен път се ражда легендата за Крали Марко и то не от кого да е.Марко е внук на Момчил. Но Марко е измислен от народа и за да има героичен характер, най-логично е да е от силен род. Народът е казал –„Кръвта вода не става“,и това се потвърждава и от истинските наследници на Момчил–Бимбаловския род.Много хайдути са произлезли от този род–Пейчо,Вълко и Нико. Правнучката на Бимбаловския потомък Стоян Моллата–Калина дава живот на един от най героичните и смели синове на България–Стефан Караджа.Борческите умения на Караджата са описани от мнозина.Интересни са писанията на очевидеца Атанас Пачев за борбата на Караджата с огромния турски пехливанин Плиса Пехливан Гаази.
Повечето от дружината на Караджата са избрани заради физическата им сила и умение да се борят. Още от незапомнени времена пехливанлъка е пряко свързан c българското войнство и почти всеки хайдутин или войвода е трябвало да бъде малко или много пехливанин. А и най-честата прична някой да хване гората била, че един път победи ли българин турски борец, османците търсят мъст. Изобщо, дали заради славния Бимбаловски род – Родопите и Странджо-Сакарският край стават люлка на много български борци. Младите и силни мъже посредством победите си над османските пехливани,повдигали самочувствието си и надигали гордостта си.Това било своебразна форма на протест,на хайдутлук от страна на българските борци,но незнайно защо е отмината с мълчание от нашата история.Странно защо?
Османското робство дава свои незабравими имена и герои в борбата. Четете за тях във 4-та част на статията.
ZAN SCHIN
За написването на статията са използвани следните материали и публикации:
1. Силвия Бакалова - Традиционните борби по света
2. Райко Петров – Юнашка слава
3. Материали от Интернет
Ако харесвате това,което прочетохте кликнете тук,за да получавате първи най-новото в блога
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар
Моля използвайте кирилица и спазвайте добрия тон.
В противен случай може да не видите това,което сте написали.И за да няма излишни въпроси,смятам за редно да ви уведомя,че АНОНИМНИТЕ КОМАНТАРИ автоматично се игнорират.
Иначе казано,ако нямате нужната регистрация където трябва,хич и не се напъвайте.Няма да ви огрее....