/*-------- Post Views ----------*/ #views-container { width: 75px; float: right; } .mbtloading { background: url('https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCETdiseJHFp_Tn7T3YgP1AawDBKDF3gX0sy55GcjZJqRDz-0x7MGzw9Mio8pPtTbz84YJ4Ts35_lz3rupxjXSX8WzUKeB1tesqigcu0fU2tc_459ARlexQBcSazOF1Nce2vzNja8JiSMg/s320/mbtloading.gif') no-repeat left center; width: 16px; height: 16px; } .viewscount { float: right; color: #EE5D06; font: bold italic 14px arial; } .views-text { float: left; font: bold 12px arial; color: #333; } .views-icon{ background: url('https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjD3UgSFYbhaq84MplGFeXgE6KjYcOO6kyJ-wfr3TPsO6cM4CgtYdE5Rb1qNpeOYbkclMD-mYtx7sF0WcvymhmIEVRXYsk0s9Izo1uSd5Grne8hTRYCU7y2U5dsiDnAxA9xwKvTFByLsuM5/s1600/postviews.png') no-repeat left; border: 0px; display: block; width: 16px; height: 16px; float: left; padding: 0px 2px; } .showpageArea { padding:10px; } .showpageArea a { text-decoration:underline; } .showpageNum a { text-decoration:none; border: 1px solid #ccc; margin:0 5px; padding:5px; background:#fff; } .showpageNum a:hover { border: 1px solid #ccc; background-color:#f0f0f0; } .showpagePoint { color:#333; text-decoration:none; border: 1px solid #ccc; background: #f0f0f0; margin:0 5px; padding:5px; } .showpageOf { text-decoration:none; padding:5px; margin: 0 5px 0 0; } .showpage a { text-decoration:none; border: 1px solid #ccc; padding:5px; background:#fff; } .showpage a:hover { text-decoration:none; background:#f0f0f0; } .showpageNum a:link,.showpage a:link { text-decoration:none; color:#333; }




Най-новото от Pieces Of The Past
Home » » Ефектът на “Рашомон” или Истината не винаги е тази, която чувате

Ефектът на “Рашомон” или Истината не винаги е тази, която чувате

Unknown | вторник, февруари 21, 2012 |
Спомням си как се почувствах,когато за първи път гледах филма “Рашомон”(1951).Минах през портата,за да остана завинаги в плен на изкуството на Акира Куросава (1910-1998).Този филм наистина е повратна точка в развитието на гениалния режисьор.Филм,който отваря света към японското кино.След като печели голямата награда през 1951 г.“Златен лъв” във Венеция,то по-късно година получава “Оскар” за най-добър чуждестранен филм.
Каква е историята на филма ?...
Лично Куросава споделя,че във филма е искал да покаже как хората трудно говорят истината за себе си,че винаги човек иска да се покаже в по-добра светлина.Успехът на филма се омаловажава от японската критика,твърди се,че филмът е взел наградите заради екзотиката на Япония.Но историята на филмовото изкуство днес вече има ясна позиция-това е филм от златния фонд на световното кино.
През 1989 година творецът получава награда „Оскар“ за цялостен принос за кинематографични постижения,вдъхновявали,възхищавали,обогатявали и забавлявали световната публика и оказали влияние върху кинодейците в целия свят.
Само с 8 действащи лица,които се изпълняват от Тоширо Мифуне,Масаюки Мори,Мачико Кьо,Такаши Шимура,Минору Чиаки,Кичиджиро Уда,Даиске Като и Фуммико Кома,Куросава извайва филм на сенките и скритите контрасти -“Рашомон”.
Лентата е изградена от две истории на Рюносуке Акутагава "Rashōmon" и "Yabu no naka".Връщайки се чак в 11 век Акира Куросава разкрива какво се случва, когато завалява проливен дъжд и как четирите гледни точки се преплитат в истината за едно престъпление.
Всяка по своему е правдоподобна и коренно различна.
Името “Рашомон” идва от раджомон,т.е от джомон,което означава външна врата на замъка.Вратата във филма всъщност е най-голямата врата на Хеиан.И определено е един изключително скъп декор за онова време.
Режисьорът в началото няма точната визия каква да бъде централната порта във филма.Колебае се между тази на храма Тоджи в Киото,или Тенгаимон в Нара,а по-късно бива впечатлен от огромните входове на храмовете Нинанджи и Тодаиджи.
Гигантският декор коства много усилия и е подобие на старинните храмове.Той е основно място за снимките.Самите те се реализират в девствената планина край Нара и гората от землището на храма Комьоджи.
Апропо,понеже филмът е сниман през лятото,при 30 градусови жеги,за дъжда са използвани пожарникарски коли,за да изсипват дъжд.
Но капките не са се виждали и затова оцветяват водата в черно,за да се получи ефекта.Да не забравяме, че филмът е черно-бял.Точно в “Рашомон” Куросава прави революция в снимането на слънцето.
Винаги се е смятало дотогава, че когато камерата се насочи към него,лентата ще изгори.Опитът показва друго.Операторът Кадзуо Миягава получава невероятно черно-бели кадри по този начин, подкрепяйки идеята на Куросава за потайната човешка душа.`
Смъртта на самурая всеки един от четиримата герои я разказва и преиначава,криейки в душата си своите страхове и подли намерения.
Оттам в психологията идва и термина “Ефектът на Рашомон”, т.е за субективността на възприятието на припомнянето.При него всеки един наблюдател дава собствена правдоподобна версия на случилото се,която е различна от обективното действие,което е протекло.
Филмът “Рашомон” трябва винаги да се тълкува като сбор от източните и западните традиции в осмисляне на проблема за истината,борбата между доброто и злото.Куросава винаги е харесвал Достоевски,затова и краят на филма надхвърля песимизма на първоначалните истории-той доказва вярата си в доброто в човек.
Въпреки източната специфика филмът носи отпечатъка на западноевропейското кино.Определено Акира Куросава е Дзен творец,защото според философията на Дзен,цялото не е сума от части,то е всепронизващо вътрешно свойство и всяка част е проникната и от цялото.
Режисьорът споделя:
”Когато погледна историята на Япония или света,това,което виждам е как човекът отново и отново повтаря себе си.” 
В този смисъл историческото е само рамката,в която той разполага своите типове герои,носещи сложната динамика на търсенето,страха и падението по пътя на Голготата.На пръв поглед историите във филмите на Куросава /”Седемте самураи”, “Телохранителят”, “Червената брада”, “Дерсу Узала”, "Кагемуша". "Сянката на война” и др./ са прости,но сам творецът казва:
”Не смятам,че един филм е просто нещо,той е многостранен.Филмите би трябвало да са сферични. 
Това е невъзможно,разбира се,но до тази форма трябва да се приближим.Кинотворбата трябва да въздейства на изисканите,задълбочени зрители и да забавлява простичките…”


P.P. А за тези,които все още не са гледали филма,слагаме трейлъра,защото Ефектът на “Рашомон” е неотменна част от живота ни.Дори и в ХХІ век. “Човекът отново и отново повтаря себе си.”
http://www.youtube.com/watch?v=sBn4cvHKPUc&feature=related

0 коментара:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Публикуване на коментар

Моля използвайте кирилица и спазвайте добрия тон.
В противен случай може да не видите това,което сте написали.И за да няма излишни въпроси,смятам за редно да ви уведомя,че АНОНИМНИТЕ КОМАНТАРИ автоматично се игнорират.
Иначе казано,ако нямате нужната регистрация където трябва,хич и не се напъвайте.Няма да ви огрее....

Recommended Post Slide Out For Blogger
И когато една история свършва,идва Музиката.Избери си фронтмен и слушай...
 

Титанична Увертюра

Как така го направихте? Защо отворихте точно този блог? Може би просто сте любопитни и предполагате,че той съдържа нещо,което все още не знаете.Или пък просто проверявате какви ги е забъркал поредният социално програмиран индивид? Всъщност,това няма значение.Така и така сте прекрачили прага и аз,като добър стопанин,смятам за редно да ви приветствам

Добре дошли в личния ми блог.Освен парченца от миналото на предците ни в него ще откриете и големи късове от Българската,Американската,френската..и общо взето от цялата човешка история,която обаче ще се опитам да ви представя по-съвсем непознат за вас начин.Ще погледнем Историята от друг ъгъл,от който се виждат далеч по-интересни и забавни неща.

Info back to top