Лично Куросава споделя,че във филма е искал да покаже как хората трудно говорят истината за себе си,че винаги човек иска да се покаже в по-добра светлина.Успехът на филма се омаловажава от японската критика,твърди се,че филмът е взел наградите заради екзотиката на Япония.Но историята на филмовото изкуство днес вече има ясна позиция-това е филм от златния фонд на световното кино.
Лентата е изградена от две истории на Рюносуке Акутагава "Rashōmon" и "Yabu no naka".Връщайки се чак в 11 век Акира Куросава разкрива какво се случва, когато завалява проливен дъжд и как четирите гледни точки се преплитат в истината за едно престъпление.
Всяка по своему е правдоподобна и коренно различна.
Режисьорът в началото няма точната визия каква да бъде централната порта във филма.Колебае се между тази на храма Тоджи в Киото,или Тенгаимон в Нара,а по-късно бива впечатлен от огромните входове на храмовете Нинанджи и Тодаиджи.
Гигантският декор коства много усилия и е подобие на старинните храмове.Той е основно място за снимките.Самите те се реализират в девствената планина край Нара и гората от землището на храма Комьоджи.
Апропо,понеже филмът е сниман през лятото,при 30 градусови жеги,за дъжда са използвани пожарникарски коли,за да изсипват дъжд.
Винаги се е смятало дотогава, че когато камерата се насочи към него,лентата ще изгори.Опитът показва друго.Операторът Кадзуо Миягава получава невероятно черно-бели кадри по този начин, подкрепяйки идеята на Куросава за потайната човешка душа.`
Смъртта на самурая всеки един от четиримата герои я разказва и преиначава,криейки в душата си своите страхове и подли намерения.
Филмът “Рашомон” трябва винаги да се тълкува като сбор от източните и западните традиции в осмисляне на проблема за истината,борбата между доброто и злото.Куросава винаги е харесвал Достоевски,затова и краят на филма надхвърля песимизма на първоначалните истории-той доказва вярата си в доброто в човек.
Въпреки източната специфика филмът носи отпечатъка на западноевропейското кино.Определено Акира Куросава е Дзен творец,защото според философията на Дзен,цялото не е сума от части,то е всепронизващо вътрешно свойство и всяка част е проникната и от цялото.
Режисьорът споделя:
”Не смятам,че един филм е просто нещо,той е многостранен.Филмите би трябвало да са сферични.
P.P. А за тези,които все още не са гледали филма,слагаме трейлъра,защото Ефектът на “Рашомон” е неотменна част от живота ни.Дори и в ХХІ век. “Човекът отново и отново повтаря себе си.”
http://www.youtube.com/watch?v=sBn4cvHKPUc&feature=related
0 коментара:
Публикуване на коментар
Моля използвайте кирилица и спазвайте добрия тон.
В противен случай може да не видите това,което сте написали.И за да няма излишни въпроси,смятам за редно да ви уведомя,че АНОНИМНИТЕ КОМАНТАРИ автоматично се игнорират.
Иначе казано,ако нямате нужната регистрация където трябва,хич и не се напъвайте.Няма да ви огрее....