На 13 януари през 1941 година прочутия Хенри Форд патентова един революционен автомобил.
Той е трябвало да завземе пазара и през следващите десет години всички американци да карат това возило.
Леко,удобно и бързо,направено изцяло от СОЕВИ ВЛАКНА.На 13 януари е патентован соевият автомобил,наричан понякога Пластмасовата кола на Форд.Предполагам,че не можем да се изненадаме кой знае колко от идеята на Форд.
Щом може да има кола от картон,каквато беше Трабанта,защо да няма и от соеви влакна.
Интересното обаче е,че в началото на 40-те години подобно изобретение си е граничело направо с фантастиката,въпреки че Хенри отдавна използвал пластмасови елементи в автомобилите си.
Световно известен е пластмасовият му покрив.Дори на една снимка той демонстрира колко е устойчив,като го удря с брадва.
Какво ли би се получило,ако се направи цял автомобил от пластмаса?..
Поливинилхлорида,които съществувал още от края на 19 век едва през 30-те започнал да намира различни приложения и да замества метала.
Отгоре на всичко в началото на 40-те Америка била в метална криза,така че ето ви я идеалната възможност за Форд.
Той обаче не искал точно това.
Не искал да замества химическата промишленост,а търсел нещо много по-различно.Иначе казано,търсел начин да обвърже индустрията със селското стопанство.
Само си го представете,ферми със селскостопански насаждения,от които се произвеждат суровини за автомобили.Гениално,нали?
Няма нужда да използваш природните залежи,защото можеш сам да си отглеждаш материалите.
Не е тайна,че Форд отделял доста сериозни средства за проучване в тази област и не след дълго учените,които работели за него,открили здравината на соевите влакна,което пък дало зелена светлина за направата на новият автомобил.
Хенри дори бил убеден,че тази кола ще бъде много по-здрава от металната.Според него,даже и тя да се преобърне,шофьора щял да остане невредим.
Ето така соевият автомобил,който бил патентован на 13 януари,бил произведен през август същата година.
Шасито разбира се било метално,но останалите 14 панела,които били закачени за него,били изцяло от соя.
Колата тежала два пъти по-малко от нормалната,но иначе предлагала същият комфорт и маневреност.
Форд и главният му дизайнер представили творението на Мичиганския панаир,където всички били впечатлени.Към този момент бил произведен само един прототип.
Бял,лъскав и красив.
Очертавало се бъдещето на соевите автомобили.
Не щеш ли обаче,Америка навлязла във втората световна война,което пък веднага ударило автомобилната индустрия.
Развитието на проекта бързичко било стопирано,а след края на войната също нищо не се получило,защото всички сили били хвърлени в по-конвенциални дейности с цел възстановяване на страната.
Лека-полека хората забравили соевата кола на мистър Форд и за да не откраднат идеята дизайнерът му разглобил единствения модел и не след дълго го унищожил,което сложило краят на соевият автомобил.
Спокойно можем да твърдим обаче,че бащата на пластмасовите автомобили винаги ще си остане мистър Хенри Форд.
доста напредничаво за времето си .Оказва се че е имало технологии за подобни еко производства, още преди толква време.Питам се тогава ,защо са закъснели прилаганията им.А като втора теза се утвърждава и въпросът за размисъл сегашните синтетични технологии след време къде икак ще бъдат погледнати, и докъде ще стигне в това отношение човечеството?
ОтговорИзтриване