/*-------- Post Views ----------*/ #views-container { width: 75px; float: right; } .mbtloading { background: url('https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCETdiseJHFp_Tn7T3YgP1AawDBKDF3gX0sy55GcjZJqRDz-0x7MGzw9Mio8pPtTbz84YJ4Ts35_lz3rupxjXSX8WzUKeB1tesqigcu0fU2tc_459ARlexQBcSazOF1Nce2vzNja8JiSMg/s320/mbtloading.gif') no-repeat left center; width: 16px; height: 16px; } .viewscount { float: right; color: #EE5D06; font: bold italic 14px arial; } .views-text { float: left; font: bold 12px arial; color: #333; } .views-icon{ background: url('https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjD3UgSFYbhaq84MplGFeXgE6KjYcOO6kyJ-wfr3TPsO6cM4CgtYdE5Rb1qNpeOYbkclMD-mYtx7sF0WcvymhmIEVRXYsk0s9Izo1uSd5Grne8hTRYCU7y2U5dsiDnAxA9xwKvTFByLsuM5/s1600/postviews.png') no-repeat left; border: 0px; display: block; width: 16px; height: 16px; float: left; padding: 0px 2px; } .showpageArea { padding:10px; } .showpageArea a { text-decoration:underline; } .showpageNum a { text-decoration:none; border: 1px solid #ccc; margin:0 5px; padding:5px; background:#fff; } .showpageNum a:hover { border: 1px solid #ccc; background-color:#f0f0f0; } .showpagePoint { color:#333; text-decoration:none; border: 1px solid #ccc; background: #f0f0f0; margin:0 5px; padding:5px; } .showpageOf { text-decoration:none; padding:5px; margin: 0 5px 0 0; } .showpage a { text-decoration:none; border: 1px solid #ccc; padding:5px; background:#fff; } .showpage a:hover { text-decoration:none; background:#f0f0f0; } .showpageNum a:link,.showpage a:link { text-decoration:none; color:#333; }




Най-новото от Pieces Of The Past
Home » » ПЪРВОТО БЪЛГАРСКО КАМИКАДЗЕ...

ПЪРВОТО БЪЛГАРСКО КАМИКАДЗЕ...

Unknown | вторник, декември 21, 2010 |
На 20 декември през 1943 година армада американски бомбардировачи модер "Либърейтър В-24" се насочва към София,за да изсипе поредния дъжд от бомби над града.
Базираните в Либия американски ВВС често правят удари над балканите през втората половина на 43-та и особено над България и Румъния.
Основната тежест на тези атаки се поема точно от тези "Либърейтъри".
Не напразно те са най-произвежданият американски самолет през втората световна война.
След като поемат към страната ни на летище Божурище е подадена тревога,която веднага вдига в небето българските изтребители. Нашите пилоти управлявали немските самолети "Месершмит ВF-9"-най-добрата немска машина през втората световна война.
Сред тях ще бъде и поручик Димитър Списаревски.Това ще е първият и последен боен полет на 27 годишният мъж.
Ето как са се развили събитията....
Боят над София се е водил на цели 6000 метра височина.Американците са действали предпазливо,защото балканите са били много опасни за бомбардиране.
Основната причина била в уникалната бойна подготовка на българските и румънските авиатори,всички обучавани в най-добрата през онези години военновъздушна школа-тази на Луфтвафе. 
"Либърейтърите" пък вече нямали слава на непобедими,особено след провала им над румънският град Плоещ в операцията приливна вълна.
Те били леки и маневрени,но много лесно се запалвали от картечната стрелба по тях заради странното разположението на резервоарите им.Точно заради тази тяхна слабост при битката над Плоещ румънците успели да свалят 178 от тях и с право ги наричали летящите ковчези. 

Българските летци знаели за тази битка през август и били надъхани да видят сметката на прословутите летящи крепости. 
Издигнали се нашенците в небесата и завързали изключително ожесточена битка с американците.Един от самолетите ни обаче не успял да излети навреме.Самолета на поручик Списаревски.
Машината му се поврежда,той е принуден да се качи на резервен самолет и се включва със закъснение в битката.

Пилотите ни вече са заели необходимата бойна конфигурация и достигайки на тяхната височина Списаревски попада под директния обстрел на американските изтребители,които пазели бомбардировачите. 
Надупчват корпуса на самолета му,двигателят излиза извън строя и нещата си отиват към рязко падане.И въпреки,че всичко изглеждало решено Списаревски не се отказал,а продължил да задържа машината и в последния момент я насочил към група от 16 "Либърейтъра". 

Водача им се опитал да избегне удара,но Димитър вече бил твърде близо и директно се врязал в него.След свирепият удар бомбардировача се разцепил във въздуха и паднал.Българският самолет също се взривил и поручик Списаревски загинал.Награден е посмъртно с кръст за храброст и е произведен в чин капитан.Остава в историята като човека направил първият жив таран в родната бойна авиация.

И въпреки това за подвига на Димитър Списаревски дълги години нищо не се говореше.В забрава тънеха и подвизите на българската авиация от края на втората световна война.Социализма някак си не обичаше да говори за тях.Основната причина това да е така беше тази,че страната ни е била съюзник на Райха.Българските летци участвали в тези събития обаче не са бранели Райха.Те са водели битки,за да бранят небето на България. 

Полетът на Списаревски е ярък пример за бойна храброст,а що се отнася до живия таран,за неговата ефективност може дълго да се дебатира. 
Някои смятат,че да загинеш в първият си боен полет е малшанс.
Други смятат,че всичко се дължи на неопитност.
А аз бих казал,че при защитата на родината по време на война,това е най-висшият израз на боен дух.
Акт,който респектира противника и действа мобилизиращо на другарите.
Ето защо подвигът на капитан Списаревски не бива да се забравя или омаловажава. 20 декември е денят на неговата смърт.

На фона на това,в което сме се превърнали напоследък все си мисля,че е по-добре да помним героите си.Не само защото са българи,а поради вероятността те да са последните такива.

















0 коментара:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Публикуване на коментар

Моля използвайте кирилица и спазвайте добрия тон.
В противен случай може да не видите това,което сте написали.И за да няма излишни въпроси,смятам за редно да ви уведомя,че АНОНИМНИТЕ КОМАНТАРИ автоматично се игнорират.
Иначе казано,ако нямате нужната регистрация където трябва,хич и не се напъвайте.Няма да ви огрее....

Recommended Post Slide Out For Blogger
И когато една история свършва,идва Музиката.Избери си фронтмен и слушай...
 

Титанична Увертюра

Как така го направихте? Защо отворихте точно този блог? Може би просто сте любопитни и предполагате,че той съдържа нещо,което все още не знаете.Или пък просто проверявате какви ги е забъркал поредният социално програмиран индивид? Всъщност,това няма значение.Така и така сте прекрачили прага и аз,като добър стопанин,смятам за редно да ви приветствам

Добре дошли в личния ми блог.Освен парченца от миналото на предците ни в него ще откриете и големи късове от Българската,Американската,френската..и общо взето от цялата човешка история,която обаче ще се опитам да ви представя по-съвсем непознат за вас начин.Ще погледнем Историята от друг ъгъл,от който се виждат далеч по-интересни и забавни неща.

Info back to top